جستجوی این وبلاگ

میرحسین موسوی/ مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها

۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

آیت الله العظمی دستغیب: آقایان موسوی و کروبی امروز مظلومانه در حصرند

چکیده :آیت الله العظمی دستغیب از خداوند متعال در خواست آزادی همه زندانیان سیاسی را کرد : «ما ازآقایان موسوى و کروبى خلافى ندیدیم و انسانهاى خوبى هستند و امروز مظلومانه در حصر قرار گرفته‏اند. همچنین سایر زندانیان سیاسى که جرمشان ثابت نشده و محاکمه نشده‏اند. پروردگارا ما به هر که توانستیم گفتیم، بیانیه دادیم، نوشتیم اما به جایى نرسید. اکنون مجدداً به تو مى‏گوییم و از تو مى‏خواهیم. تو قدرت دارى خداوندا کارى کن که این عزیزان آزاد شوند .» ...

«هیچ متهمی را پیش از آنکه جرمش ثابت شود، نمی توان حصر یا زندانی کرد.»این گفته آیت الله دستغیب مرجع تقلید و عضو مجلس خبرگان است.
به گزارش کلمه به نقل از  سایت  حدیث سرو، آیت الله العظمی دستغیب در جلسه تفسیر سوره غافر که سایت حدیث سرو آن را منتشر کرد ابتدا به تفسیر بخشی از این سوره پرداخت و گفت : کسانى که با فرضیات موهون و دلایل بی‌پایه، در این آیات روشن مناقشه مى‏کنند و منکر وجود خداى واحد مى‏شوند، در واقع تکبّر درونشان آنها را از پذیرش خداى تعالى و بندگى او باز مى‏دارد و اجازه نمى‏دهد در مقابل این حقیقت آشکار که هیچ حادثى بدون محدث و هیچ موجودى بدون موجد نیست، سر تسلیم فرود آورند. این کبر مانع سجده آنان در مقابل معبود «لا شریک له» مى‏شود و این منیّت باعث مى‏گردد که خود را همه‏کاره عالم بدانند. لکن آنها هرگز به مقصود کبرشان که مطرح‏کردن و نمایاندن خویش است نخواهند رسید.
هیچ متهمی را پیش از آنکه جرمش ثابت شود، نمی‌توان حصر یا زندانی کرد
ایشان  در بخشی دیگری از سخنانش نیزبا اشاره به اینکه هیچ متهمی را پیش از آنکه جرمش ثابت شود، نمی توان حصر یا زندانی کرد ادامه داد:« از جمله مسلّمات احکام شرع که مورد اجماع همه فقهاست و از ابتداى غیبت صغرى‏ تا کنون احدى در آن خدشه‏اى نکرده این است که هیچ متهمى را پیش از آنکه جرمش ثابت شود، نمى‏توان حصر یا زندانى کرد .حتى اگر جرم کسى ثابت شد و قاضى عادل حکم به اجراى حد یا تغزیر وى کند ، غیر از آنچه حکم شده نمى‏توان درباره‏اش جارى کرد و حتى یک سیلى به او زد یا توهینى به او کرد که اگر کسى چنین کند خود باید قصاص و تعزیر شود. کسانى که در این قبیل احکام مسلّم شرع مجادله مى‏کنند و تشخیص خود را بر دستور خداى تعالى حاکم مى‏سازند، مشمول همین آیه مى‏شوند که «إنْ فی صُدُورِهِمْ إلاَّ کِبْر»..
آیت الله العظمی دستغیب  نقل قولی از یکی از بزرگان آورد و گفت: «همه فقها و عرفا و زاهدان و راویان حدیث و عالمان بزرگوارى که صدها شاگرد تربیت کردند از این دنیا رفتند، علماى امروز نیز خواهند رفت. آنچه مى‏ماند احکام شرع است که در کنار حجّت خدا تا روز قیامت در زمین باقى خواهند ماند.»
به گفته این مرجع عالیقدر بر همه ما فرض است که جان خویش و هر آنچه داریم را فداى احکام اسلام کنیم که این احکام باید پابرجا بمانند. همه ما مى‏رویم، آنچه باید در جان و دل مردم باقى بماند همین احکام الهى است و اگر علماى عدول در نزد مردم محترمند به خاطر این است که به احکام اسلام عمل کرده، خود را فداى امام معصوم کردند و از درون به او متصل شدند و الا بزرگترین عالمان، منهاى احکام اسلام و امام معصوم، هیچ احترامى ندارند و اگر کسى اعتنایشان کند، سطحى و ظاهرى است، نه واقعى.».
آیت الله العظمی دستغیب از خداوند متعال در خواست آزادی همه زندانیان سیاسی را کرد : «ما ازآقایان موسوى و کروبى خلافى ندیدیم و انسانهاى خوبى هستند و امروز مظلومانه در حصر قرار گرفته‏اند. همچنین سایر زندانیان سیاسى که جرمشان ثابت نشده و محاکمه نشده‏اند. پروردگارا ما به هر که توانستیم گفتیم، بیانیه دادیم، نوشتیم اما به جایى نرسید. اکنون مجدداً به تو مى‏گوییم و از تو مى‏خواهیم. تو قدرت دارى خداوندا کارى کن که این عزیزان آزاد شوند .»
مردم چون نشانه های حق را ببینند ایمان می آورند
وی در ادامه تفسیر آیه پنجاه و ششم و پنجاه و هفتم سوره غافر گفت : «وجود مقدس حضرت ولى عصر (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) به خصوص مهمترین آیه عظیمه الهى است. او که با ظهورش دنیا را پر از عدل و داد مى‏کند، پس از آنکه از ظلم و جور پر گشته است .دشمنان و منکران ایشان پیروزى حضرت را بر دنیاى استکبارمحور امروز و بر سلاحهاى عجیب و غریب و سران کفر ناممکن مى‏شمارند و اطاعت مردمان لاابالى این دروان را از ایشان به سخره مى‏گیرند اما آنها قادر به درک این حقیقت نیستند که همین مردم چون نشانه‏هاى حق و آثار حقانیت را ببینند، تسلیم مى‏شوند و ایمان مى‏آورند و چون توده‏هاى مردم عزم خویش را جزم کنند، پیشرفته‏ترین سلاحها در برابر اراده‏شان از کار مى‏افتد.. پس بر مؤمنین و منتظرین حضرت لازم است که در دوران غیب، به پروردگار خود پناه برند تا ظهور آن خورشید عالم‏افروز تحقق یابد.»
امام خمینی (ره) همیشه دم از خدا می زد و هر اتفاق خوبی را به او نسبت می داد
آیت الله العظمی دستغیب افزود : تا زمان ظهور مهدى (عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف) اینچنین است که بیشتر مردم دنیا متوجه خداى تعالى نیستند و اسیر منیّت خویشند. آنکه پدر خانواده‏اى است، براى فرزندان و همسرش ابراز منیّت مى‏کند. آنکه شعاع اجتماعى بزرگترى دارد به همان نسبت منیّتش بیشتر است. حتى ممکن است اعتقاد به ولایت ائمه اطهار علیهم السلام هم داشته باشد و ابراز محبّت به ایشان هم بکند اما منیّتش هر از چندى ظاهر مى‏شود و اگر حرفش را نشنیدند خشمگین مى‏شود و عکس‏العمل نشان مى‏دهد..
وی گفت :مسلماً وقتى کسى با همسر و فرزندان خود اینچنین باشد اگر به ریاستى برسد و بخشدار یا فرماندار یا استاندار شود، بدتر مى‏شود. این وضع همه کسانى است که از ابتدا خدا را در نظر نمى‏گیرند و تنها خود را مى‏بینند در حالى که همانها حتى در مقابل کوچکترین میکروبها ناتوانند و با ساده‏ترین امراض از پا مى‏افتند. اگر خداى تعالى روزیشان را تنگ کند، به روز فقر و تنگدستى مى‏افتند و دست به هر چه مى‏زنند خاکستر مى‏شود. اگر خداى تعالى دل مردم را از آنها برگرداند کارى مى‏کند که در کمترین زمان همه کسانى که احترامشان مى‏گذاشتند از آنها روى گردانند. پس همه ما باید بدانیم که هیچ کاره‏ایم و این همه «من من» نکنیم، خواه عالم و خواه هر چیز دیگرباشیم ..
ایشان تصریح کرد :مگر نبودند شاهان گذشته، چقدر لگداندازى کردند و خود را بالا انداختند و دم از «من» زدند. خود را به همه شکل در آوردند تا مردم را به همان راهى که مى‏خواهند وا دارند آخر کار هم همه رفتند و نابود شدند. باید از سرگذشت گذشتگان عبرت گرفت. باید پى به هیچى و فقر و عجز خویش برد و پیشانى بندگى به درگاه پروردگار عالم گذاشت و اظهار داشت؛ یا لَطیف إرْحَمْ عَبْدَکَ الضَعیفَ الذَلیلَ الحَقیرَ المِسکینَ المُستَکین.
این مرجع تقلید مقیم شیراز تاکید کرد :سرانجام همه ما مرگ است و دیر یا زود دیگران جمع مى‏شوند و دست و پایمان را مى‏گیرند و در گور مى‏گذارندمان. دیگر این همه اظهار منیّت براى چیست؟ رحمت خدا به امام خمینى، همه چیزى که الان باعث روح و رضوان ایشان در آن عالم است این است که همیشه دم از خدا مى‏زد و هر اتفاق خوبى را به او نسبت مى‏داد. هدف او این بود که منیّت را از خود دور کند. مى‏دانست که وقتى میلیونها نفر از کسى تعریف مى‏کنند و دوستش مى‏دارند، خطر افتادن در دام نفس برایش وجود دارد لذا مى‏خواست این خطر را از خود دور کند و با نفس خویش به مبارزه برخیزد به همین جهت دائم متذکّر مى‏شد که کارها، همه دست خداست و غیر او هیچکس کاره‏اى نیست؛ خداست که پیروزیها را رقم مى‏زند. خداست که دلهاى مردم را متوجه یک نفر مى‏کند و به راستى چه لذتى بالاتر از این فهم و چه احساس راحتى و آزادى که در اثر این توجه حاصل مى‏شود.
*********
جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک نمایید.
چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه “Save Link as” در مرورگر های فایرفاکس و کروم و “Save as target” در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.

هیچ نظری موجود نیست: