جستجوی این وبلاگ

میرحسین موسوی/ مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها

۱۳۹۰ خرداد ۲۳, دوشنبه

مهدی کروبی میگوید که “آیا صلاح کشور در این است که تمام اختیارات در دست یک نفر باشد؟”‬

مهدی کروبی میگوید که “آیا صلاح کشور در این است که تمام اختیارات در دست یک نفر باشد؟”‬

سحام نیوز: مشاوران میرحسین موسوی و مهدی کروبی در دانشگاه جورج واشینگتن در باره آینده جنبش سبز برای حاضران و همچنین هزاران نفر که از طریق بالاترین جلسه را دنبال می‌کردند، سخن گفتند. امیر ارجمند گفت که راه‌پیمایی سکوت امکان بسیج مردمی را افزایش می‌دهد. مجتبی واحدی نیز به تشریح شرایط فعلی جنبش و مشکلات قانون اساسی پرداخت.
مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی در باره جنبش سبز، راه‌کارها و مشکلات قانون اساسی سخن گفت.
واحدی به ارتباط دوستانه موسوی و کروبی اشاره کرد و گفت که امکان همکاری مشاوران و همراهان وجود دارد.
امیر ارجمند نیز در باه تغییر روند جنبش بعد از ۲۵ بهمن با توجه به حرکت‌های مردمی منطقه و نیز تاثیر حضور یک میلیونی مردم حرف زد و گفت که هر حرکتی باید متناسب با وضعیت مردم در داخل کشور برنامه‌ریزی شود.
امیر ارجمند گفت که راه‌پیمایی سکوت امکان بسیج  مردمی را افزایش می‌دهد اما وجود تاکتیک‌های دیگر را نقض نکرد. او همچنین گفت که قدرت ابتکار شبکه‌های اجتماعی کاهش یافته و باید به دنبال راه‌کارهای جدید از «پایین» گرفت.
او مشکل مهم در حال حاضر را عملیاتی کردن ایده‌ها دانست.
در بخش پرسش و پاسخ، مجتبی واحدی گفت مجموعه نقاط مشترک میان گروه‌ها اهمیت زیادی دارد و مهم آن است که مرزبندی‌ها مانعی بر سر نقاط مشترک ایجاد نکنند. او همچنین گفت که جنبش اعتراضی ایران فراگیرتر از جنبش سبز است.
واحدی همچنین گفت آنچه می خواهیم را نمی‌دانیم و بیشتر آنچه نمی خواهیم را در باره‌اش حرف می‌زنیم. او گفت با شرایطی ایجاد کرد که مخالفین و موافقین راه‌کار ارائه دهند.
امیر ارجمند در باره تاکتیک گفت که تنها چاره، مبارزه مسالمت آمیز است که زمان‌بر است و نیاز به استقامت دارد و در مقابل باید روحیه داد و شجاعت مدنی را افزایش داد و راه‌کار داشته باشیم و عمل کنیم.
در باره انحصار طلبی گفت که در این مقطع مغایر با سیاست‌های بنیادین همراهان اصلی جنبش است. او افزود که وقتی جنبشی متکثر داریم باید همه با هم گفتگو کنیم. شورای هماهنگی راه سبز بر این اعتقاد است که سخنگوی همه مردم ایران نیست.
واحدی در باره بحث ولایت فقیه گفت که مبانی‌ای دارد ولی نگاه کاربردی‌اش را می‌گوید؛ مجرد از اینکه تئوری را قبول داریم یا نه، مهدی کروبی معتقد است که آیا صلاح کشور در این است که تمام اختیارات در دست یک نفر باشد؟ بر همان اساس می‌گویم که بر اساس تجربه سالیان اخیر، ولایت فقیه جواب نمی‌دهد.
او در باره راه‌پیمایی سکوت گفت که جنبه‌های مثبت آن بیشتر از جنبه‌های منفی است و اینکه سکوت کنند که بهانه دست کسی ندهند بهتر است.
واحدی گفت دیدگاه‌های اعضای شورای هماهنگی با کروبی نزدیک است، اما عضوی در شورا ندارد.
امیر ارجمند در مورد ولایت فقیه گفت که قبول ولایت یک بحث شخصی است. اما میرحسین موسوی گفته است که منشا حاکمیت مردم هستند. وقتی از دولت حرف می‌زنیم، قدرتش باید محدود باشد و در هر نوع از حاکمیت که قدرت قابل کنترل نباشد، قابل قبول نیست. در مورد نوع حکومت، مردم قانون اساسی را زمانی تصویب کرده‌اند، اما مردم در هرزمانی باید بتوانند دوباره اظهار نظر کنند و اگر قبولش  ندارند اصلاح یا کنار بگذارند. در منشور جنبش هم اصلاح قانون اساسی لحاظ شده است.
او همچنین گفت که شورای مشورتی در کنار همراهان جنبش چند روز بعد از ۲۵ خرداد بوجود آمد و با توجه به تحولات پیش رو می‌دانستند که تمام مسوولیت را نمی‌توانند بر عهده گیرند. نزدیک به عاشورای ۸۸ هم امکان تشکیل شورای بوجود نیامد. قرار هم شد که اسم اعضا داده نشود. او نگفت که عضو شورا نیست و فقط سخنگوی آن است. امیر ارجمند تاکید کرد به خاطر مسائل امنیتی اعضا آن معرفی نمی‌شوند. با این حال گفت مطالبه نام اعضا مشروع است.
در این مرحله، دکتر مهرداد مشایخی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه گفت که ادامه بازی به شکل کنونی غیر ممکن است و مشروعیت آقایان کروبی و موسوی به‌واسطه حمایت مردم در دو سال پیش بوده و الان این دو در حصر خانگی هستند و دوستان‌شان هم خارج از کسور هستند و اینکه کسانی که خارج از کسور بوده‌اند حقی برابر دارند.
او همچنین گفت که ولایت فقیه در چارچوب اجرای بدون تنازل قانون اساسی است و آقای امیر ارجمند از پاسخ طفره می‌روند. او اضافه کرد که قشنگ‌ترین چارچوب برای جنبش سبز را اگر ترسیم کنیم، جنبش سبز بر سر مساله نمایندگی مشکل دارد. بهایی‌ها، کردها، کارگران چرا باید در جنبش سبز شرکت کنند؟ اینکه گفته‌اند حقوق این‌ها را پاس می‌دارند کفایت می‌کند؟ یا جنبش باید نمایندگان گروه‌های مختلف را به عنوان شورای مشورتی کنار خود داشته باشد؟ اقلیت‌ها چه دلیلی برای شرکت در جنبش سبز شرکت کنند؟
امیر ارجمند در پاسخ گفت که اگر من در خارج از کشور باشم، برای این ماموریت است که آینه جنبش داخل باشم. او افزود هر جمعی که می‌خواهد کار کند، ایجاد مشارکت است و شورای راه سبز امید مکانیزم‌های خاصی برای نشان دادن ایجاد مشارکت نداشته است. او گفت تماس‌هایی با گروه‌های مختلف برقرار شده تا نظرها به شورا منتقل شود و دید که چه حاصلی داشته است.
او افزود که یک مشکل این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند نقطه نظرهای مردم را ارائه می‌دهند.
مجتبی واحدی گفت که کاری نکنیم که باعث راندن نیروهای مذهبی شویم.
او در باره موضع هاشمی رفسنجانی در قبال راهپیمایی ۲۵ بهمن و موضع‌گیری ا۰(که شرکت در راهپیمایی را حرام می‌دانست) گفت که او دیگر جایگاهش را نزد رهبری از دست داده است و نمی‌تواند نماد اصلاح‌طلبی به حساب آید.
امیر ارجمند گفت که راه‌پیمایی ۲۵ بهمن حرام نبوده و فداکاری کرده‌اند و شجاعت مدنی نشان داده‌اند. او گفت در مورد چه رسانه‌های گفتگو نمی‌کنیم، مساله اساسی وزانت رسانه است و حرفه‌ای بودن رسانه‌ است، اما اگر ما خط قرمز با این رسانه‌ها داشته باشیم این حق را باید داشته باشیم که بر اساس سودمان در گفتگو با رسانه‌ها تصمیم بگیریم. او گفت آمریکا و انگلیس هر دو به مردم ایران بدهکار هستند.
مجتبی واحدی در باره مسوولیت دعوت به راه‌پیمایی گفت که این مساله به خاطر امنیت شهروندان در داخل سخت است و نمی‌توان به راحتی از مردم خواست که کارشان رو رها کنند و به تظاهرات بروند. مسوولیت وجدانی دعوت کنندگان زیاد است. او در باره موضع‌گیری سید محمد خاتمی گفت که ایشان نگفته‌اند چه تغییری در رهبری دیده‌اند، اما امروز گفته است که ما هم نباید کوتاه بیاییم که تا حدی گفته‌های قبلی را جبران نکرده است.
امیر ارجمند در باره آشتی ملی گفت که هیچگاه مخالف آشتی ملی نبوده‌ایم، اما اگر وقتی رهبران یا همراهان در اتاق‌های تاریک معامله کنند و برای گرفتن سهمی از قدرت مصالحه کنند، چنین نیست و چنین نخواهند کرد. او تاکتد کرد که تا وقتی زندانیان آزاد نشده‌اند، احزاب آزاد نشده‌اند، امکان راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز وجود ندارد زمینه‌های مصالحه وجود ندارد و شورا تغییری در موضع خود نداده است. اتفاقاتی که در مراسم عزاداری مرحوم سحابی رخ داد نشان می‌دهد که تغییری بوجود نیامده است.
امیر ارجمند ادامه داد که باید دید در تظاهرات مسالمت‌آمیز ۲۲ خرداد باید دید که آیا شرایط تغییری کرده است یا نه؟

هیچ نظری موجود نیست: