جستجوی این وبلاگ

میرحسین موسوی/ مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها

۱۳۹۰ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

مجتبی واحدی: جرأت دارید، کروبی را علنی محاکمه کنید

سحام‌نیوز: هفته گذشته خبری درباره بازجویی از مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، در حضور دادستان تهران منتشر شد. چند روز پس از آن نیز نمایندگان تهران در دیدار با رییس قوه ‌قضائیه، بر محاکمه مهدی کروبی و میرحسین موسوی تاکید کردند؛ اما سیدمجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، در گفت‌وگو با “روز” ضمن تکذیب این اتفاق، می‌گوید: “شش ماه پیش پیام تلفنی آقای کروبی را منتشر کردم که خواستار محاکمه علنی خود شده بود. اکنون بار دیگر بر پیام آقای کروبی تاکید می‌کنم که آقای خامنه‌ای اگر جرات، شجاعت و غیرت دارد، آقای کروبی را به طور علنی محاکمه کند”.
آنچه در پی می آید حاصل گفت‌وگو با واحدی است.
هفته گذشته اخباری مبنی بر محاکمه و بازجویی آقای کروبی در حضور دادستان تهران منتشر شد. این اخبار تا چه حد صحت دارد؟
درباره خبری که درباره محاکمه آقای کروبی منتشر شده است، چند نکته وجود دارد. اولین مساله این است که قوه قضاییه بار دیگر نشان داد از ترس واکنش مردم، جرات تست کردن افکار عمومی را با این خبر ندارد. چون اگراین کار انجام شده و قانونی هم بوده، باید قوه قضاییه این خبر را راسا در اختیار افکار عمومی قرار می‌داد. به دلیل همین ترس از واکنش‌هاست که این خبر نه از مجاری رسمی قوه قضاییه، بلکه توسط چند سایت خبری منتشر شده است.
نکته بعدی این است که قوه قضاییه تاکنون این خبر را تکذیب نکرده است. این آقایان بارها نشان داده‌اند اگر خبری مورد تاییدشان نباشد، بسیار سریع نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. پس انتشار این خبر مورد تایید آن‌هاست، البته نه به معنای اینکه این کار انجام شده؛ بلکه بدین معنی که مشکلی با انتشار این خبر ندارند. در این صورت مسوولان قوه قضاییه باید پاسخ دهند که به چه دلیل بیش از ۶ ماه است جناب مهندس موسوی و آقای کروبی به طور غیرقانونی در حبس و حصر هستند؟ آن‌هم در این شرایط سخت و دشوار؟ مسوولان قوه قضاییه باید توضیح دهند به چه دلیل، این بازداشت غیرقانونی تاکنون ادامه پیدا کرده؟ چرا این دو نفر از حقوق اولیه خودشان هم محروم مانده‌اند؟ چه دلیلی داشته که منزل آقای کروبی را تصرف کرده‌اند؟ دلیل برخوردهای بسیار زشت و غیرانسانی که با این افراد انجام شده چیست؟
نکته آخری هم دراین بحث وجود دارد و آن هم نقل کننده خبر است؛ کسی که برای نخستین بار این خبر را اعلام کرده، یکی از نزدیکان آقای مشایی است که از پیمانکاران شرکت آب است. وقتی نهادهای دولتی پول پیمانکاران را نمی‌دهند، ایشان با گرفتن درصد، پول آن‌ها را می‌گیرند. به معنای دیگر شغل ایشان “کارچاق‌کنی” است. اینکه چنین فردی اخبار قوه قضاییه را منتشر می‌کند، به خوبی نشان دهنده وضعیت قوه قضاییه است.
یعنی شما خبر بازجویی از آقای کروبی را تکذیب می‌کنید؟
بله این خبر را تکذیب می‌کنم. صحت این مساله هم مثل صحبت بیداری اسلامی در شهر لندن براساس فرمایشات مقام معظم است! تا جایی که ما اطلاع داریم این اتفاق اساسا رخ نداده است. من می‌خواهم برگردم به حدود شش ماه پیش که پیام تلفنی آقای کروبی را برای نخستین بار منتشر کردم. آقای کروبی در آن زمان گفتند که این حاکمیت اگر “شجاعت، جرات و غیرت” دارد، بنده را به طور علنی محاکمه کند. با توجه به اینکه آقای کروبی در شش ماه گذشته اساسا در جریان اخبار و تحولات نبوده، تصور من این است که ایشان همچنان بر همان عقیده‌اند.
بنده هم می‌خواهم در این‌جا اعلام کنم که آقای خامنه‌ای اگر جرات دارد، و اگر به اندازه حکومت شاه اعتماد به نفس دارد، محاکمه آقای کروبی را به طور علنی و با حضور خبرنگاران خارجی و داخلی برگزار کند. در حکومت شاه هم محاکمه افرادی چون دکتر مصدق، مهندس بازرگان، خسرو گلسرخی، مرحوم طالقانی و… به طور علنی برگزار یا از رسانه‌ها پخش شد. اگر این حاکمیت به همان اندازه اعتماد به نفس و جرات دارد، محاکمه آقای کروبی را به طور علنی برگزار کند.
با توجه به صحبت‌های اخیر برخی مسوولان قضایی ونمایندگان احتمال نمی‌دهید محاکمه‌ای در کار باشد؟
ببینید، براساس همین قانون اساسی که به عقیده من سنگ بنای استبداد در کشور است، تمامی محاکمات باید علنی باشد. به جز در موارد خاص مانند درخواست خود متهم یا منافی عفت بودن مسایل مطروحه در دادگاه. البته بعید نیست که این افراد مطالب مطرح شده در دادگاه را خلاف عفت عمومی بدانند. چون آقای کروبی به طور حتم در دادگاه به افشاگری درباره رفتارهای غیراخلاقی، شکنجه و تجاوز در زندان‌ها خواهند پرداخت. این‌ها مواردی است که در کارنامه این افراد وجود دارد و اسناد و مدارک آن‌ها هم در اختیار آقای کروبی قرار گرفته بودند. کپی‌هایی از این اسناد و مدارک هم در جاهای دیگر وجود دارد. جا دارد در این‌جا یادی هم بکنم از معلم زندانی، محمد داوری، که نزدیک دو سال است بدون مرخصی در زندان تحت شکنجه قرار دارد تا به تکذیب این مسایل بپردازد و با وجود فشارهای بسیار زیادی که بر وی و همچنین مادر مسن ایشان وارد شده، ایشان مقاومت کرده‌اند.
درباره آخرین وضعیت آقای کروبی، خبر خاصی ندارید؟ اینکه ایشان در حال حاضر چه وضعیتی دارند؟
آقای کروبی که متاسفانه در منزل خود در حصر هستند؛ البته چند مساله مهم وجود دارد که به زودی درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما ایشان در منزل خود وضعیت بسیار دشواری دارند. مهم‌ترین نکته این است که “صهیونیست‌های ایرانی” منزلی را غصب کرده‌اند که سه دانگ آن متعلق به آقای کروبی است و سه دانگ دیگر متعلق به افراد دیگری است و آن‌ها مدت‌ها اجازه استفاده از منازل خود را نداشته‌اند.
دربارهوضعیت خانم کروبی چطور؟ ایشان چندی پیش برای درمان‌های پزشکی، چند روزی از حصر بیرون آمده بودند. این اتفاق مجددا رخ نداده است؟
خانم کروبی چندی پیش برای مدت کوتاهی از حصر بیرون آمده بودند. قرار بر این بود که محل حصر آقای کروبی تغییر کند و به همین دلیل به دنبال منزلی برای استقرار ایشان و خانم کروبی بودند. این مرخصی با اطلاع و نظارتمسوولان امنیتی و قضایی بوده است. البته در این زمینه هم مشکلاتی وجود داشته که در صورت لزوم از سوی خانواده و نزدیکان ایشان درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: