جستجوی این وبلاگ

میرحسین موسوی/ مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها

۱۳۹۰ اسفند ۱۵, دوشنبه

گزارشی از رای گیری روز جمعه انتخابات حماسی با آماری مخدوش

گزارش

یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
گزارشی از رای گیری روز جمعه

انتخابات حماسی با آماری مخدوش

یک روز پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم، مقامات و رسانه‌های رسمی جمهوری‌اسلامی در تلاش هستند تا به هر شکل ممکن اثبات کنند که حضور مردم در این انتخابات "حماسی" و دور از انتظار بوده است. در همین حال، مخالفان و منتقدان حکومت نیز بر این باورند که آمار ارائه شده از سوی نهادهای دولتی، قابل اعتنا نیست.
رهبر جمهوری‌اسلامی، دو روز پیش از انتخابات، در یک سخنرانی اعلام کرده بود که "چیزی که من می‌بینم این است که ملت ایران روز جمعه می‌آید و سیلی سخت‌تری به چهره استکبار می‌زند".
وی همچنین روز انتخابات، و در زمان انداختن رای خود به صندوق، از مردم خواسته بود که با حضور در پای صندوق‌های رای، مشت محکمی بر دهان استکبار بزنند.
به فاصله چند ساعت از آغاز مرحله رای‌گیری، دست‌اندرکاران انتخابات، به تایید سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره حضور مردم در انتخابات پرداختند. عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، با گذشت 3 ساعت از آغاز رای‌گیری، خبر از افزایش 9 درصدی مشارکت مردم نسبت به انتخابات مجلس هشتم داده بود.
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز، یک روز پس از برگزاری انتخابات، گفت: "همانطور که مقام معظم رهبری پیش‌بینی می‌کردند، مشارکت مردم در انتخابات بسیار بالا و بهتر از دوره گذشته بود".
نرخ مشارکت نزدیک به 65 درصدی مردم در انتخابات، در حالی اعلام شده است که حدود دو ماه پیش، علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، اعلام کرده بود که حدود 65 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد.
در همین حال، سایت رجانیوز، با اشاره به یکی از سخنرانی‌های رهبر جمهوری‌اسلامی در سال 88، که در آن گفته بود: "مردم به نظام اعتماد دارند، نظام هم به مردم اعتماد دارد. ان‌شاء اللّه خواهيد ديد در انتخابات آينده -كه حالا دو سه سال ديگر است- همين مردم با وجود همين بازيگرى‎اى كه مخالفان و دشمنان و غافلان و بى خبران داخلى كردند، يك حضور مستحكمِ قوى‌اى در انتخابات خواهند داشت". رجانیوز سخنرانی رهبر جمهوری‌اسلامی در آن زمان را "پیش‌بینی الهی و معجزه‌گونه" نامیده بود.
دیگر مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز، همگی خبر از حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای داده‌اند. تنها هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از انداختن رای خود به صندوق، ابراز امیدواری کرد که رای مردم درست و بدون دست‌کاری خوانده شود و گفت: "انشاء الله نتيجه انتخابات هماني باشد كه مردم مي‌خواهند و همان رايي باشد كه به صندوق مي اندازند. اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می اندازند انشاء الله مجلس خوبي خواهيم داشت".
مقامات جمهوری‌اسلامی در حالی خبر از حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای می‌دهند که اصلاح‌طلبان و هواداران جنبش سبز از شرکت در انتخابات خودداری کرده بودند.
آمارهای ضد و نقیض
با گذشت 24 ساعت از زمان برگزاری انتخابات، برخی آمارهای ضد و نقیض که تاکنون توسط مسوولان ارائه شده است، توسط مخالفان در شبکه‎‌های اجتماعی منتشر شده است.
یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، با استناد به آمار ارائه شده زا سوی مقامات جمهوری اسلامی، نوشت: "با استناد آمار مرکز آمار و سایت های دولتی جمعیت بالای 15 سال تا 64 سال ایران بر اساس سرشماری سال 1385 : 49.158.000 نفر بوده است و جمعیت 65 سال به بالای ایران در سال 1385 3.657.000 نفر بوده است که جمع آن میشود : 52.815.000 میلیون نفر (کل جمعیت بالای 15 سال ایران در سال 1385) که به عبارت دیگر همین مقدار میشود جمعیت بالای 20 سال (با گذشت 5 سال از سال 1385 ) در سال 1390. یعنی بدون احتساب مرگ و میر جمعیت بالای 20 سال ایران باید 52.815.000 نفر در سال 1390 باشد. خوب به این آمار باید 18 سال تمام ها و 19 سال تمام ها را نیز اضافه کرد که با توجه به نرخ رشد جمعیت در سال های 1371 و 1372 به طور متوسط هر سال 1 میلیون 400 هزار نفر متولد شده اند که جمع آن میشود 2 میلیون 800 هزار نفر برای سال های 71 و 72 و به عبارت دیگر جمعیت 18 و 19 ساله ایران در سال 1390 2.800.00 نفر میباشد.
در نتیجه: 52.815.000 (جمعیت بالای 20 سال در سال 1390) + 2.800.000 (جمعیت 18 و 19 ساله در سال 1390) میشود رقمی برابر با 55.615.000 (جمعیت 18 سال تمام به بالای ایران در سال 1390 بدون احتساب مرگ و میر)
حالا از این مقدار باید آمار مرگ و میر و مهاجرت نیز کاسته شود. که با توجه به آمار مرگ و میر از آبان سال 1385 ( زمان سرشماری ) تا اسفند سال 1390 در هر سال به طور متوسط 370 هزار نفر فوت شده اند. یعنی: 5 سال و 4 ماه ضربدر 370.000 نفر میشود میزان مرگ مرگ و میر از آبان سال 1385 تا امروز که رقمی است برابر با 1.970.00 نفر و از سوی دیگر با توجه به نرخ مهاجرات در ایران چیزی در حدود 550 هزار نفر در این مدت مهاجرت نموده اند. که میزان مرگ و میر به اضافه مهاجرت میشود: 2.520.00 نفر که این مقدار باید از کل جمعیت بالای 18 سال در سال 1390 کم شود. به عبارت دیگر : 55.615.000 (جمعیت بالای 18 سال ایران در سال 1390) - 2.520.000 (میزان مرگ و میر و مهاجرت) برابر میشود با : 53.093.000 نفر جمعیت 18 سال تمام به بالای ایران در اسفند 1390 که واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند بدون احتساب ایرانیان خارج از کشور".
این کاربر نتیجه گرفته است که مسوولان دولتی، تعداد واجدان شرایط رای دادن درانتخابات مجلس نهم را کمتر از میزان دقیق آن اعلام کرده‌اند.
سایت بازتاب امروز نیز، در مطلبی با اشاره به کاهش دو میلیونی تعداد رای‌دهندگان در دو استان تهران و البرز، نوشته است: "بر این اساس، آمار رسمی استانداری البرز، تعداد واجدین شرایط در این استان با توجه به آخرین آمار سازمان‌های قانونی یک میلیون و 345 هزار نفر است. تمدن استاندار تهران هم عنوان می کند تعداد واجدین شرایط استان تهران حدود 5 میلیون نفر هست... تعداد واجدین این محدوده جغرافیایی در سال 90 بر اساس امار وزارت کشور معادل 6 میلیون و 345 هزار نفر است... حال آن که بر اساس آمار وزارت کشور در همین محدوده جغرافیایی در سال 88 تعداد واجدین شرایط معادل۸٬۷۹۶٬۴۶۶ نفر بوده است".
در همین حال خبرگزاری مهر، خبری را منتشر کرده بود که براساس آن از 373 هزار ایلامی واجد شرایط 380 هزار رای جمع اوری شد. این خبرگزاری ساعاتی بعد خبر خود را اصلاح کرد و نوشت که نرخ مشارکت در این منطقه تنها 76 درصد است، این در حالی است که خبرگزاری فارس نوشته نرخ مشارکت در ایلام را 87 درصد اعلام کرده.
رییس ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کرد که امیدوار است نرخ مشارکت در تهران به حدود 40 درصد برسد و این نترخ تا ساعت 7 عصر حدود 34 درصد بوده، اما وزیر کشور مدعی شد که 51 درصد مردم تهران در انتخابات شرکت کرده‌اند.
در همین حال، در بسیاری از حوزه‌ها نرخ مشارکت مردم در انتخابات بیش از صد در صد اعلام شده است. برخی از این حوزه‌های انتخاباتی، جز مناطقی هستند که هرگز نرخ مشارکت این چنینی را تجربه نکرده بودند.
در همین حال یک روزنامه‌نگار از رشت، به "روز" گفت که "خرید و فروش رای، چندبار رای دادن و انواع تخلف‌ها" در انتخابات وجود داشته است. وی مدعی شد که خود چهار بار در انتخابات شرکت کرده و رای داده است.
از سوی دیگر در آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، تنها آرای صحیح اعلام شده و خبری از مجموع آرا و آرای باطله منتشر نشد.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز اقدام به انتشار عکس و فیلم‌های مختلف از صندوق‌های اخذ رای کرده‌اند. آن‌گونه که در این عکس و فیلم‌ها نشان داده می‌شود، بسیاری از این حوزه‌های را‌ی‌گیر خلوت و خالی از حضور رای‌دهندگان است.
برخی از شاهدان عینی نیز اعلام کرده‌اند که حضور مردم در پای صندوق‌های رای، به میزانی که حاکمیت ادعا کرده، نبوده است.
در تحولی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا، نیز گفت که انتخابات مجلس در ایران "ازاد و منصفانه" نبوده است.
وی با اشاره به این‌که "مدتهاست که انتخابات در ایران آزاد و منصفانه برگزار نمی شود"، اضافه کرده: "حکومت ایران به جای اینکه انتخابات را به فرصتی تبدیل کند که مردم بتوانند آزادانه نمایندگانشان را انتخاب کنند، از انتخابات به عنوان آزمونی برای سنجیدن وفاداری مردم به خود استفاده کرده است".
وزیر خارجه بریتانیا گفته است: "در چنین شرایطی، تعجبی ندارد که اکثر اصلاح طلبان ترجیح دهند که در این رقابت حضور نداشته باشند، که این امر خود انتخابات را به صحنه رقابت داخلی کاندیداهای جناح محافظه کار بدل کرد. به همین دلیل است که ما معتقدیم این انتخابات منعکس کننده خواست واقعی مردم ایران نبود".
در همین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی به بسیاری از خبرنگاران خارجی اجازه حضور در تهران و پوشش انتخابات را نداده است.
در همین حال اویوان واتسون، خبرنگار سی ان ان، روز گذشته در صفحه توییتر نوشت که خبرنگاران خارجی را بر اتوبوسی سوار کرده و آن‌ها را به حوزه‌های مشخصی می‌برند. وی گفت که به خبرنگاران اجازه آزادانه تردد در خیابان‌ها داده نمی‌شود و وی این فضا را تاکنون در جایی ندیده است.

هیچ نظری موجود نیست: