جستجوی این وبلاگ

میرحسین موسوی/ مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها

۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

صدا و سیما، یکسره در خدمت جناح دولتی

چکیده : انحصاری بودن صدا و سیما و عملکرد این رسانه در تبلیغ جناح سیاسی وابسته به دولت در هفته های اخیر حتی مورد انتقاد بسیاری از شخصیت ها و نمایندگان متمایل به این جناح هم قرار گرفته است. احمدی نژاد هر زمان که اراده کند، می تواند ساعتها با مردم گفت و گو کند؛ چنان که در سفر استانی اخیرش به قزوین، 4000 دقیقه در رادیو و تلویزیون حضور پیدا کرد.

کلمه – گروه اجتماعی: انحصاری بودن صدا و سیما و عملکرد این رسانه در تبلیغ جناح سیاسی وابسته به دولت در هفته های اخیر حتی مورد انتقاد بسیاری از شخصیت ها و نمایندگان متمایل به این جناح هم قرار گرفته است.
صدا و سیما که از بودجه عمومی کشور تغذیه می‌کند و باید “رسانه ملی” باشد، در سالیان اخیر و به خصوص پس از انتخابات سال گذشته چنان اصول بی طرفی را در پخش برنامه های خود نقض و جانبداری از دولت و جناح سیاسی وابسته به آن را آشکار کرده که این موضوع حتی موجب حیرت برخی طرفداران این جناح سیاسی هم شده است.
این در حالی است که دائما وابستگان به این جناح سیاسی و شخص رییس دولت دهم دم از جنگ نرم رسانه ای می زننند. غافل از اینکه تولید برنامه های جناحی و یکسویه کردن برنامه هاست که تعداد زیادی از مخاطبان صدا و سیما را برای گرفتن پرسش های خود به سمت رسانه های خارجی متمایل کرده است.
آیت‌الله واعظ طبسی، عضو مجمع تشخیص مصلحت و خبرگان رهبری، هفته گذشته همین نگرانی ها را در گفت و گو با سایتهای هوادار دولت مطرح کرد و ضمن صحبتهایش تاکید کرد که صدا و سیما یکطرفه عمل می کند و به رسانه ای برای جناحی خاص تبدیل شده است. وی گفت: «صداقت در رسانه و اطلاع‌رسانی باید به گونه‌ای باشد تا جوانان برای پاسخ به سوالات خود به رسانه‌های خبری غربی مراجعه نکنند.»
او همچنین گفت: «جنگ نرم، تهدید نرم، جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی نگران کننده است، اما ما هنوز درباره فضای مجازی تدبیر درستی نداشته‌ایم و نمی‌دانیم چه تأثیری می‌تواند در فضای حقیقی یک جامعه داشته باشد. اگر درست متوجه تأثیرگذاری این فضا در مسائل سیاسی، اجتماعی و فکری بودیم، قطعا بیش از این برنامه‌ریزی می‌کردیم و به دنبال مسائل جناحی و خودمحوری‌ها نمی‌رفتیم و به مسائل نظام و مصالح ملی بیشتر فکر می‌کردیم.»
مصالح جناحی، حتی مقدم بر مصالح نظام
اما در هفته های گذشته این فقط واعظ طبسی نبود که نسبت به تداوم عملکرد جناحی صدا و سیما اظهار نگرانی کرد. دیگرانی هم بودند که عصبانیت خود را از این بابت و مسلط شدن جناح دولت بر رسانه ای که طبق قانون و عرف باید انعکاس دهنده همه افکار و سلیقه های جامعه باشد، نشان دادند.
از آن جمله، یک عضو کمسیون فرهنگی مجلس بود که با اشاره به عملکرد جناحی صدا و سیما توضیح داد که: «عملکرد صدا و سیما در جاهایی کاملا جناحی بوده و بین دفاع از نظام و دفاع از یک تشکیلات سیاسی، خلط مبحث شده است.»
سید جلال یحیی زاده که در سخنانش تنها حاضر به تعریف از برنامه های هواشناسی صدا و سیما شد، در گفت و گو با خبرگزاری های دولتی تاکید کرد که: «برنامه های صدا و سیما خالی از نقد و انتقاد شده و انگار کسی از جناح غالب حکومت، نقد را نمی پذیرد.» او همچنین از نبود برنامه های انتقادی صدا و سیما در حوزه مجلس نیز انتقاد کرد.
این انتقادها اکنون در حالی رخ می دهد که پس از انتخابات سال گذشته نیز همین مباحث مطرح بود؛ زمانی که پس از اعتراض های خیابانی مردم به نتایج انتخابات، سیمای جمهوری اسلامی هر شب به زعم خودش کارشناس یا کارشناسانی را دعوت می کرد تا مردم را راضی کنند که در انتخابات تخلفی صورت نگرفته است. کارشناسانی که همگی وابسته و یا طرفدار جناح برنده انتخابات بودند. این انتقادها آنقدر پیش رفت که صدا و سیمای ایران تصمیم گرفت در برنامه ای به نام دیروز، امروز و فردا برنامه ای مناظره ای و انتقادی را برای مخاطبان خود تولید کند. اما چند قسمتی بیشتر از پخش این برنامه نگذشته بود که ناگهان مناظره ها تبدیل به گفت و گوهای تک نفره شد. گفت و گوهایی یکسویه که باز هم تنها تبلیغ دولت را می کردند.
آن روزها گفته می شد که دیگر اصلاح طلبان حاضر نشده اند در این برنامه شرکت کنند و یا شروطی را برای حضور خود گذاشته اند که از سوی مسئولان برنامه پذیرفته نشده است. پخش این برنامه هم که تنها برنامه انتقادی دولت در یک سال و نیم اخیر محسوب می شد، درحالی از اوایل شهریور ماه قطع شد که قرار بود این برنامه با حضور محسن رضایی ادامه یابد و در آن درباره مسائل مختلف از جمله نامه ارسالی رضایی خطاب به رهبری بحث و تبادل نظر شود. اما نه تنها این برنامه پخش نشد، بلکه به طور ناگهانی تعطیل شد و این برنامه هم بر خلاف عنوانش، فردایی نیافت.
به دنبال این اقدام، هاشم رضایت، قائم مقام شبکه سه سیما، در گفت و گویی دلیل این اقدام را سخنان رهبری درباره نقد و کرسی‌های آزاد اندیشی و میزگردها در تلویزیون دانست و گفت: «مسئولان این برنامه باید به رویکرد جدیدی درباره این برنامه برسند تا دوباره روی آنتن برود.» اتفاقی که اکنون ظاهرا در آستانه ماه محرم قرار است بیفتد تا شاید بار دیگر شاهد تلاش هایی برای سوء استفاده از ایام عزاداری محرم به نفع یک جناح سیاسی باشیم.
احمدی‌نژاد دقایق صدا و سیما را پر می کند
حضور بیش از حد رییس دولت دهم در صدا و سیما همواره مورد انتقاد بوده است. در چهار سال دوره اول ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت، مردم در کوچه و خیابان هم به این موضوع اعتراض می کردند و این حضور را با حضور اندک و گزینشی سید محمد خاتمی در زمان اصلاحات مقایسه می کردند. اینکه به رییس دولت اصلاحات هرگز فرصت گفت و گوی مستقیم با مردم داده نشد و اکنون احمدی نژاد هر زمان که اراده کند می تواند ساعتها با مردم گفت و گو کند.
این روند بعد از انتخابات شدت بیشتری گرفت و او باز هم حضور بیشتری در صدا و سیما پیدا کرد. تا جایی که طبق گزارش ها، برای یک سفر استانی اش به قزوین، او توانست ۴۰۰۰ دقیقه در رادیو و تلویزیون قزوین حضور پیدا کند. او در برنامه های متعددی با نام های شبانه، کاشانه، مسابقه تلفنی، دولت مهر و … حضور یافت.
همچنین صدا و سیمای قزوین علاوه بر این برنامه، جلسات مختلف با حضور احمدی نژاد از جمله کارگروه فرهنگ و هنر، جلسه هیات دولت، مصاحبه معاون اول، دیدار وی با ایثارگران و خانواده‌ های شهدا، جلسه شورای مدیران، خلاصه سفر ریاست جمهوری و دیدار احمدی نژاد با نخبگان استان را از سیمای مرکز قزوین پوشش داد.
این در حالی است که صدا و سیما نیز همیشه برای سفرهای استانی احمدی نژاد سنگ تمام می گذارد و بیشترین دقایق را به او اختصاص می دهد. او همچنین ۵۳۰۸ دقیقه برای مردم استان خراسان شمالی روی آنتن رفت.
تامین تجهیزات مورد نیاز برای پوشش زنده مسیر ورود احمدی نژاد به مرکز این استان نیز طبق گزارش های خبرگزاری های دولتی شامل ابزارهای زیر بوده است: حد فاصل فرودگاه تا مرکز شهر به صورت تلویزیونی و رادیویی، استقرار واحد سیار تلویزیونی، واحد sng و ماکرویو پرتابل در ورزشگاه تختی بجنورد، برقراری برق مطمئن در ورزشگاه با استقرار یک دستگاه دیزل ژنرااتور، حضور همکاران ستادی بی سیم در مرکز جهت پروگرام کردن و ایجاد پوشش لازم، حضور همکاران flay a way در مرکز جهت ایجاد پوشش خبری مناسب، حضور دو دستگاه واحد سیار تلویزیونی برای پوشش سفر، برقراری ارتباط فیبر نوری با تهران، ایجاد امکان لازم برای دریافت تصویر و صدای مراسم در استودیو پخش سیما و پخش صدای مرکز، تهیه و به کارگیری تجهیزات پرتابل تلویزیونی و رادیویی، بهره‌برداری از استودیو جدید تولید سیما و پوشش گفت‌وگو زنده تلویزیونی، ایجاد Ingest شماره ۲ در ویدیو سرور سیما، آماده‌سازی مرکز برای حضور رییس جمهور در مرکز برقراری ارتباط MPLS برای ارسال اخبار، برقراری خطوط تلفن در محل‌های استقرار واحدهای سیار تلویزیونی، نصب لینک ماکرویو پرتابل در استانداری و …
اینها فقط بخشی از امکاناتی است که برای پوشش یک سفر استانی احمدی نژاد در نظر گرفته شده است.
مجریان صدا و سیما سمتهای دولتی می گیرند
همچنین در چند ماهه اخیر اتفاقات جالب دیگری هم در صدا و سیما رخ داده است: اینکه مجریان آن به دولت می پیوندند. این مجریان پس از آنکه برنامه های تلویزیونی در حمایت از دولت را اجرا می کنند، با انتصاب به یک سمت دولتی آنجا را ترک می کنند.
چند ماه پیش محمدحسین رنجبران خبرنگار صدا و سیما و مجری اخبار شبانگاهی شبکه سوم سیما به عنوان مسئول روابط عمومی وزارت رفاه منصوب شد. او از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم روابط نزدیکی با سران دولت داشت و توانست پس از سال‌ها اولین گزارش‌ها را از جلسات داخلی هیئت دولت تهیه کند. پیش از رنجبران هم سید قاسم بی نیاز، مجری شبکه تهران سیما، به عنوان مسئول روابط عمومی وزارت راه منصوب شده بود.
البته این امتیازات فقط خاص مجریان صدا و سیما نیست و اگر در خبرگزاری های دولتی هم کسی در جهت منافع دولت تلاش کند، قطعا از مناصب دولتی بی نصیب نمی ماند؛ مانند عبدالرضا داوری که سابقه فعالیت در ماهنامه صبح و خبرگزاری های فارس و ایرنا را داشت و در ابتدای سال جاری به عنوان مدیرعامل موسسه صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران منصوب شد، صندوقی که سرمایه ۳۰ هزار میلیارد ریالی دارد.
صدا و سیما، تریبون انحصاری دولت
با اینکه مدتهاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی با میلیون ها بیننده به تریبون دولت تبدیل شده اما همچنان دولت از جنگ نرم دم می زند؛ جنگ نرمی که به قول آنها بیشتر از سوی سایتهای فیلتر شده اینترنتی، آنها را تهدید می کند و صدا و سیما با همه امکاناتش توان مقابله با آنها را ندارد.
سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است: «صدا و سیما در یک سال گذشته به هیچ‌وجه رسانه‌ای ملی نبوده و در بهترین حالت رسانه یک جناح خاص سیاسی بوده است.» به باور او این سازمان حتی میل داشته که به‌جای تریبون نظام، تریبون دولت باشد.
به گفته قنبری، همین نقض بی طرفی و جناحی عمل کردن صدا و سیما موجب شده است که اعتماد مردم به این رسانه کم شود. او همچنین در ادامه انتقادهایش به صدا و سیما می گوید: «در یک سال گذشته، این سازمان واقعیت های جامعه را به خوبی منعکس نکرده است. در حالی‌که این نهاد باید مشکلات مردم را انعکاس دهد، بعضا مردم را نامحرم تلقی کرده است.»
همچنان واژه های جنگ نرم، جنگ رسانه ای، تهدید نرم سایتهای اینترنتی و جنگ سایبری این روزها بر زبان مسئولان جاری است. اما باید این سوال را از کارشناسان رسانه و مردم پرسید که در این میان چه کسانی هستند که به جنگ و جدال در جامعه دامن می زنند؛ کسانی که سایت های اینترنتی را با هزینه شخصی اداره می کنند و فیلترینگ را هم تحمل می کنند یا کسانی که میلیاردها تومان از پول بیت المال را تنها به یک جناح خاص در حاکمیت اختصاص می دهند و صدای قشر محدودی از جامعه را به گوش یک جامعه متکثر می رسانند ؟

هیچ نظری موجود نیست: