جستجوی این وبلاگ

میرحسین موسوی/ مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها

۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

خباز در مناظره با زاکانی: انتخابات اسلامی می خواهیم نه صدامی/ در همه تخلفات این دولت شریک هستید، به مردم بگویید اشتباه کردیم

چکیده :خباز در خصوص اتفاقات پس از انتخابات گفت: باید ببینید علت چیست؟ استارت آن اتفاقات در مناظرات قبل از انتخابات اتفاق افتاد. وقتی هتاکی و اهانت در مناظرات بوجود می آید و وقتی مردم می بینند رقیب کاملا دوپینگ شده و امکانات کشوری در اختیارش گذاشته شده است و مهمتر از همه وقتی بعد انتخابات در میدان ولیعصر مردم تهران را خار وخاشاک می خوانند، طبیعتا مردم عصبانی می شوند. هرچند بازهم می گویم ما مسائل پس از انتخابات را تایید نمی کنیم، ولی اگر باز هم به معلول بپردازیم، یعنی قصدمان اصلاح امور نیست و باز هم قرار است در بر همان پاشنه بچرخد. ...

کلمه – گروه خبر: جنبش سبز و اعتراضات مردمی که از نظر مسئولان و رسانه ای اقتدارگرا مدتهاست که مرده است بار دیگر بحث برنامه زنده تلویزیونی دیروز امروز فردا را تغییر داد و دو شرکت کننده به جای بررسی نقش احزاب در انتخابات به بررسی مسایل پیش آمده در اعتراضات سال ۸۸ پرداختند.
این برنامه با حضور محمدرضا خباز نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس و علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران با موضوع نقش احزاب و جریانات سیاسی قرار بود برگزار شود ولی گلایه های اصلاح طلبان از اصولگرایان و همه آنچه طی دوران سازندگی و اصلاحات برای اصولگرایان بعنوان ابهام و سوال مطرح بود در این نشست زنده تلویزیونی به بحث گذاشته شد.
به گزارش کلمه از این نشست چند ساعته که مشروح آن در خبرآنلاین منتشر شد، محمدرضا خباز وی با ابراز انتقاد شدید از برخی موضع گیری های اصولگرایان گفت: ما نمی خواهیم انتخابات صدامی برگزار کنیم! می خواهیم انتخابات اسلامی برگزار کنیم و باید برای رقیب دعا کنیم. نه اینکه برایش پرونده سازی کنیم. این کار نه عقلی است و نه شرعی و مردم پسند است.
خباز با بیان اینکه برای بررسی پدیده های اجتماعی و سیاسی باید به علت ها پرداخت نه معلول‌ها، گفت: باید دید علت اتفاقات ماجرای سال ۸۸ چی بود؟ وقتی قبل از انتخابات اتفاقاتی می افتد و مردم را ناراحت می کنند و رقیب به جای اینکه آب بر خرمن آتش بریزد، هیزم می ریزد، طبیعتا آن اتفاقات رخ می دهد.
خباز در خصوص اتفاقات پس از انتخابات افزود: باید ببینید علت چیست؟ استارت آن اتفاقات در مناظرات قبل از انتخابات اتفاق افتاد. وقتی هتاکی و اهانت در مناظرات بوجود می آید و وقتی مردم می بینند رقیب کاملا دوپینگ شده و امکانات کشوری در اختیارش گذاشته شده است و مهمتر از همه وقتی بعد انتخابات در میدان ولیعصر مردم تهران را خار وخاشاک می خوانند، طبیعتا مردم عصبانی می شوند. هرچند بازهم می گویم ما مسائل پس از انتخابات را تایید نمی کنیم، ولی اگر باز هم به معلول بپردازیم، یعنی قصدمان اصلاح امور نیست و باز هم قرار است در بر همان پاشنه بچرخد.
نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه باید از گذشته درس بگیریم، خاطرنشان ساخت: اتفاقاتی افتاده، همه ناراحتیم. اما قرار است این اتفاقات باز هم بیفتد؟ یا قرار است تغییر روش بدهیم؟ وقتی از الان برخی آقایان پیشاپیش از طرف ملت حرف می زنند و می گویند اگر فلانی بیاید ما ردش می کنیم! شما چه کاره هستید که می گویید ما رد می کنیم؟، ما قانون داریم. رهبری می فرمایند «قانون، قانون، قانون».
وی گفت: باید از حضور افراد استقبال کرد. باید برای هر کس که می خواهد کاندیدا شود، فرش قرمز پهن کنید و بعد هرچه قانون گفت عمل شود. می گویند در مجلس ششم نایب رییس مجلس این را گفته، من سوال می کنم که شرایط اقتصادی آن زمان بهتر بود یا الان؟ در طول تاریخ ۹۰ ساله نفت ایران، کلا ۶۰۰ میلیارد دلار نفت داشتیم. اما در همین ۷ سال ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. من از شما می خواهم بروید به شهرک های اطراف تهران سر بزنید و ببینید تولید به چه روزی افتاده است. این که به آمریکا ارتباطی ندارد!
خباز افزود: ما در مجلس ششم هم به برخی افراد و عملکردشان نقد داشتیم. از سوی دیگر یک عده ای حرفی زده اند، این را که نباید به همه تعمیم داد. اصلاح طلبان ۲۲ میلیون رای داشتند و نباید حرف چند نفر یا اشتباه آنها را به پای همه اصلاح طلبان گذاشت. اگر قرا است تعمیم دهیم باید بگوییم این اتفاقات که الان دارد می افتد، پای اصولگرایان گیر است، اما این که موضع درستی نیست.
این چهره اصلاح طلب خطاب به زاکانی گفت: به مردم بگویید که ما آمدیم این شکل و شمایل را ایجاد کردیم، بیاید به مردم بگویید که اگر در ماه گذشته کیسه برنج خریدید ۲۸ هزار تومان الان شده ۵۸ هزار تومان، قصد ما این نبوده! ولی دولتی بوجود آمده که این مشکلات اقتصادی در اثر سو مدیریت دولت بوده است و این سوء مدیریت را ما جریان اصولگرایی برای شما ایجاد کردیم و اشتباه کردیم، عیبی ندارد.
خباز تاکید کرد: مردم باید اطمینان پیدا کنند که اگر جریان سیاسی اشتباه کرد، حداقل از مردم عذرخواهی می کند. بنابراین ما باید درباره اشتباهات در مقابل مردم اعتراف کرده و عذرخواهی کنیم. این همه دیگر حمایت نکنیم و بر زخم مردم نمک نریزیم و دائما بگوییم اوضاع خوب است! وضعیت امروز اقتصاد مردم قابل درک است. اما قابل بحث نیست، این وضعیت قابل بحث نیست و نباید با فرافکنی به خارج از کشور و مرز مرتبط کرد.
این چهره اصلاح طلب با بیان اینکه ما باید قبل از هر چیز به دنبال این باشیم که چرا مشکلات در کشور به وجود آمده است، گفت: اول باید ریشه یابی کنیم ببینیم دلیل این مشکلات چیست و نگذاریم این مشکلات مجددا تکرار شود. باید از گذشته عبرت بگیریم.
وی ادامه داد: ۸ سال است که هر سه قوه در دست برادران رقیب ما یعنی اصولگرایان است. اینها هم در مقابل دین و هم مردم و هم در مقابل قانون اساسی و هم رقیب‌شان باید پاسخگو باشند که از این ۸ سال امکانات زیادی که داشتند آیا از این بهتر نمی شد کشور را اداره کرد تا به این همه مشکل نخوریم؟ بعد به این بپردازیم که حل مشکلاتمان با تکیه بر درون، باید حل شود یا بیرون؟ معلوم است که درون این که جای بحثی ندارد .
خباز تاکید کرد: برای اینکه این مشکلات، مجددا تکرار نشود، باید بنشینیم با یکدیگر و با علاقه و دلسوزی و هماهنگی نسبت به یکدیگر اینها را شناسایی کنیم و راه حل های مشترکی پیدا کنیم.
علیرضا زاکانی نیز با این ادعا که دولت اصلاحات اصلا نسبت به تورم پاسخگو نبود، ادامه داد: البته امروز هم فشار اقتصادی هست. اما دلایلی دارد که قابل برشماری است. امروز مشکلاتی هست که باید در جای خودش آن را بررسی کرد.
نماینده تهران مدعی شد که در سال ۷۸ و ۸۸ برخی می خواستند به حکومت فشار بیاورند تا خواسته خودشان را به کرسی بنشانند.
وی با قلب واقعیت اتفاقات بعد از انتخابات در خصوص تقلبات انتخاباتی مدعی شد ک ه موسوی حتی یک جمله نداشت که بگوید چرا نتیجه انتخابات را قبول ندارد. من به او گفتم که ما خاطره خوشی از شما در دوره جنگ داریم، بگذارید این خاطارت خوش حفظ شود. شما رئیس جمهور نشدید ولی می توانید از این سبد رای خود جای دیگری استفاده کنید. اما او دلیلی برای ادعایش نداشت و فقط میگفت اگر من سکوت کنم، این ۱۳ میلیون نفر از من عبور می کنند! این هم شد دلیل؟
زاکانی مدعی شد در یکی از گزارشهایش در مجلس هشتم درباره کمیته ویژه بررسی مسائل پس از انتخابات،کوشیده است که جو مجلس را آرام کند، یادآور شد: من آن زمان گفتم که در میان معترضین، اکثریتی می گویند رای من کو؟ نظام در قبال اینها مسئولیت دارد و باید به آنها بگوید که رایشان کو. عده قلیلی هم آشوب میکنند و نظام باید مراقب باشد که آنها جامعه را به آشوب نکشند.
خباز در واکنش به حرفهایی که زاکانی از دیدرهایش از موسوی و کروبی مطرح کرده بود، گفت: شما می گویید آقای موسوی این ها را گفته، من نه رد می کنم نه می پذیرم، چون آنجا نبودم. اینکه راجع به آقای کروبی هم می گویید، تقوا حکم می کند که این افراد اینجا باشند یا نماینده تام الاختیارشان اینجا باشد و از آنها دفاع کند.
نماینده کاشمر در چند دوره از مجالس شورای اسلامی در خصوص انتخابات آزاد گفت: باید ببینیم که گوینده انتخابات آزاد کیست؟ اگر از دلسوزان نظام است، نباید به آن انگ ضد نظام بزنیم. منظور این افراد از انتخابات آزاد این است که دوپینگ نشود، شب رای گیری سهام عدالت ندهند، امکانات دولتی را برای گروه خاصی هزینه نکنند. وگرنه انتخابات همواره در ایران آزاد بوده است. مردم در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری عملا دوپینگ را با چشم خودشان دیدهاند که این واژه درآمده است!
وی نسبت به انگ زدن به مسئولان پیشین کشور انتقاد کرد و افزود: پس از آقا سه رئیسجمهور داشتهایم. دو تای قبل از ایشان که هیچ، اما الان شرایط به گونهای شده که دو رئیس مجالس اولیه کشور و روسای جمهور پس از رهبری همه را زیر سوال میبرند. حتی رئیس دولت فعلی را بیشتر می برند زیر سوال. شدیدترین انتقادات و حتی گاهی با توهین به رئیس دولت فعلی میشود. این کار درستی نیست. برای نسل جدید چه پیامی دارد که القا شود همه مسئولان گذشته کشور مساله دار بودهاند؟ پس کی میماند؟ البته هیچ کدام اینها معصوم نبودهاند و همه اینها ممکن است اشتباه کرده باشند. باید این اشتباهات را رفع کرد نه اینکه علمش کنند! اگر مسئولی ایرادی داشت، باید در صدد رفع آن برآمد نه اینکه با بیانش از تریبون، اشاعه فحشا کنند که شبهه شرعی دارد. راه این کارها از تریبون نیست.
زاکانی در پاسخ به خباز مدعیش د که مورد اختلاس هم مجلس زودتر از همه وارد عمل شد. در برابر تخلف کهریزک هم ایستادیم.
خباز از زاکانی پرسید: آن وقت ایستادگیتان به کجا رسید؟ زاکانی پاسخ داد: متهمانش را میخواهند دادگاهی کنند. خباز هم به کنایه گفت: «بعد از چهار سال»! زاکانی هم ادامه داد: ما پیگیری کردیم و دادگاهش در حال برگزاری است. بخشی از امور که در دست ما نیست.
در همه تخلفات این دولت شریک هستید
خباز به حمایت زاکانی از احمدی نژاد انتقاد کرد و گفت: شما شرعا با تلاشتان کاری کردید که این دولت رای بیاورد، پس در تخلفات این دولت به همین اندازه مسئولید.
زاکانی هم در واکنش گفت: باید ببینید که طرف مقابلش کی بود؟ کسی بود که ۸ ماه کشور را به آتش کشید و اگر پیروز میشد کل انقلاب را نابود می کرد!
خباز هم گفت: این دو موضوع به هم ربطی ندارد!
زاکانی بی توجه به این گفته خباز در ادامه سخنانش در واکنش به اینکه او گفته بود «نمیدانم موسوی و کروبی این حرفها را زده اند و باید خودشان یا نماینده تام الاختیارشان پاسخگو باشد»، گفت: من درباره دیدارهایم با آقایان موسوی و کروبی و هاشمی نطق کردم و حرفهایم درعلنی بود.
خباز هم گفت: تکذیبیه اش هم آمد و ثبت شد!

هیچ نظری موجود نیست: