جستجوی این وبلاگ

میرحسین موسوی/ مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها

۱۳۹۰ مرداد ۱۰, دوشنبه

آیت الله صانعی:‌ حصر موسوی و کروبی، حمله به خاتمی و زندانی کردن نخبگان، امنیت است؟


سحام نیوز:‌آیت‌الله‌العظمی صانعی با انتقاد شدید از تداوم حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، «آگاه کردن کسانی که در معرض فریب خوردن هستند» را وظیفه همگانی اعلام کرد، بر لزوم «مبارزه فکری و مدنی به‌صورت‌های مختلف و مناسب» با «ظلم ظالمان و ستمگران و اقتدارگرایان» تاکید کرد و با هشدار نسبت به مأیوس شدن مبارزان راه مبارزه با ظلم، گفت: «یأس در همه موارد، خصوصا در مبارزه با ظلم، از گناهان کبیره است… ما هم اگر بنا داریم به دین خدمت کنیم و علیه ظلم ظالمان و ستمگران و اقتدارگرایان اقدام کنیم، نباید مأیوس شویم.»
ایشان همچنین از نبود امنیت در ابعاد مختلف و زندانی بودن صدها نفر از نخبگان ملت از مرد و زن، استاد و دانشجو و عالم و غیرعالم، آن هم با محرومیت از حقوق اولیه زندانی، به شدت انتقاد کرد و پرسید: این‌که اشخاص باتقوا و مدیر و مدبّری هم‌چون جناب آقای کروبی و زبدة‌السادات و الکرام آقای مهندس موسوی با خانواده‌هایشان در حصر خانگی آن هم حصری که از جهت محرومیت بسیاری از حقوق اولیه‌شان تقریباً با سلول برابر است، به سر می‌برند، این امنیت است؟ این که به کسی که روزی رئیس‌جمهور یک ملت بوده، در مراسم ختم یکی از بستگانش به او حمله‌ور می‌شوند، آیا این امنیت است؟
نباید در راه مبارزه با ظلم، مأیوس شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صانعی، جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران با این مرجع تقلید دیدار کردند. در این دیدار، آیت‌الله صانعی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و لزوم بهره بردن از فض
ائل این ماه بزرگ، امیدواری به رحمت خداوند را از صفات بارز انسان‌های مؤمن برشمرد و گفت: «انسان مؤمن همواره به رحمت خداوند امید دارد و هیچ‌گاه مأیوس نمی‌شود؛ چراکه یأس، از گناهان کبیره است.»
ایشان با بیان این‌که یأس در همه موارد، خصوصا در مبارزه با ظلم، از گناهان کبیره است، به سیره مستمره ائمه اطهار(علیهم السلام) در مبارزه با ظلم اشاره کرد و افزود: «مبارزه با ظلم در زمان ائمه(علیهم السلام) از زمان امیر المؤمنین و حضرت زهرا(سلام الله علیهم اجمعین) آغاز و تا زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) ادامه داشت. در تمام این دوران، فشار به حدی بود که حتی برخی ائمه(علیهم السلام) در خانه خود در حصر بودند و حتی زمانی که از دنیا می‌رفتند، اجازه نمی‌دادند جنازه شریفشان در قبرستان دفن شود و لذا جبراً در خانه ملکی خود مدفون می‌شدند؛ هم‌چون امام هادی و عسکری(علیهما السلام) در سامرا. کنترل فکر و بیان به حدی بود که ائمه(علیهم السلام) حتی در تعبیر خواب اصحاب و یاران خود نیز راه احتیاط را در پیش می‌گرفتند؛ چه رسد به بیان احکام شرعی، به‌گونه‌ای که در برخی مواقع برای این‌که اصحاب، یاران و شیعیان شناخته نشوند، در یک مسئله سه نظر و رأی متفاوت صادر می‌کردند تا مبادا رأی واحد و عمل م
ساوی اصحاب سبب شناخته شدن آن‌ها شود.»

اقتدا به ائمه در مبارزه فکری و مدنی با استبداد و دروغ
آیت‌الله صانعی ادامه داد: «با همه این اوصاف و علی‌رغم همه سختی‌ها و مرارت‌ها، مبارزه با ظلم و استبداد تا زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) ادامه داشت و اگر تفاوتی دیده می‌شود، در سبک مبارزه است که یکی از این راه‌ها مبارزه منفی بود؛ یعنی ائمه اگر می‌دیدند کاری خلاف دین و مذهب و به‌ضرر مردم و به‌نفع ظالم است؛ هرچند به حبّ و علاقه‌ی برگشتن ظالم به وطنش و بقائش منحصراً برای پرداخت اجرت باشد، مردم را از انجام آن نهی می‌کردند و همان اندازه از محبت را موجب عذاب خداوند و مشمول آیه «وَلاَ تَرْکنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکمْ النَّارُ» می‌
دانستند؛ همانند ماجرای صفوان جمّال که در تاریخ مشهور است.»
این مرجع تقلید با بیان این‌که ما هم در مبارزه با ظلم باید به ائمه(علیهم السلام) اقتدا نماییم، گفت: «معیار در این مسأله این است که با کسانی که به حق مردم ظلم می‌کنند و حقوق اساسی و شهروندی مردم را نادیده می‌گیرند، نفاق دارند و استبداد می‌ورزند، نه‌تنها دروغ می‌گویند بلکه اصلاً بنا دارند راست نگویند، باید با همه این افراد و جریانات مبارزه فکری و مدنی به‌صورت‌های مختلف و مناسب انجام گیرد.»
وی تصریح کرد: «ما هم اگر بنا داریم به دین خدمت کنیم و علیه ظلم ظالمان و ستمگران و اقتدارگرایان اقدام کنیم، نباید مأیوس شویم.»



آیت‌الله صانعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح برخی مباحث در مقوله امنیت جامعه فرمودند: «کسانی که دغدغه امنیت جامعه را دارند، باید به تمام ابعاد امنیت توجه داشته باشند؛ چه امنیت جانی مردم باشد، چه امنیت اقتصادی و چه سیاسی و قلم و بیان و چه آزادی انتخاب و حاکمیت خود مردم بر سرنوشتشان.»
ایشان متذکر شد: «آیا این‌که صدها نفر از نخبگان ملت از مرد و زن، استاد و دانشجو و عالم و غیرعالم زندانی می‌شوند، آن هم با محرومیت برخی از آن‌ها اگر نگوییم همه آن‌ها از حقوق اولیه زندانی، این امنیت است؟ این‌که اشخاص باتقوا و مدیر و مدبّری هم‌چون جناب آقای کروبی و زبده‌السادات و الکرام آقای مهندس موسوی با خانواده‌هایشان در حصر خانگی آن هم حصری که از جهت محرومیت بسیاری از حقوق اولیه‌شان تقریباً با سلول برابر است، به سر می‌برند، این امنیت است؟ این که به کسی که روزی رئیس‌جمهور یک ملت بوده، در مراسم ختم یکی از بستگانش به او حمله‌ور می‌شوند، آیا این امنیت است؟»

تا زمانی که متولیان جامعه حقوق خدا و مردم را رعایت نکنند، جامعه اصلاح نمی‌شود
این مرجع عالیقدر راه حل فائق آمدن بر مشکلات موجود جامعه را اصلاح متولیان جامعه دانست و گفت: «تا زمانی که متولیان جامعه حقوق مردم و حقوق خدا را رعایت نکنند، جامعه اصلاح نمی‌شود. زمانی جامعه اصلاح می‌شود که افرادی که اهل دروغ، نیرنگ و فریب مردم هستند، خود را اصلاح کنند.»
ایشان در پایان خطاب به دانشجویان متذکر شد: «همه شما و تمام نخبگان جامعه وظیفه دارید کسانی را که در معرض فریب خوردن هستند، آگاه کنید، اما باید توجه داشت که این مسئله باید در چارچوب مدنی و در جهت اصلاح جامعه و با تمسک به سیره ائمه(علیهم السلام) باشد؛ مطمئن باشید اگر با این نیت و با این روش به دنبال انجام وظیفه در جهت احقاق حقوق خود و جامعه باشید، نتیجه خواهید گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: